اصل پارتو که به عنوان قانون 20/80 نیز شناخته می شود، مفهومی است که تأثیر قابل توجهی بر جنبه های مختلف تجارت، اقتصاد و مدیریت داشته است.
این اصل که به نام اقتصاددان ایتالیایی ویلفردو پارتو نامگذاری شده است. این اصل بیان می کند که تقریباً 80٪ از اثرات ناشی از 20٪ از علل است.
اصل پارتو برای اولین بار توسط پارتو در اوایل قرن بیستم مشاهده شد. زمانی که او اشاره کرد که 80٪ از زمین در ایتالیا تنها در اختیار 20٪ از جمعیت است. از آن زمان این اصل در طیف گسترده ای از رشته ها از جمله تجارت اعمال شده است.
 
قانون 20/80 تجارت را متحول میکند!
در تجارت، اصل پارتو اغلب برای شناسایی مناطق کلیدی استفاده می شود که منابع باید در آنها متمرکز شوند تا بیشترین تأثیر را به دست آورند. به عنوان مثال، یک شرکت ممکن است متوجه شود که 80٪ از فروش آن ها فقط از 20٪ از مشتریانش است.
با تمرکز بر این 20 درصد از مشتریان برتر شرکت می تواند تلاش های فروش خود را به حداکثر برساند و سودآوری را افزایش دهد.
 
مدیریت زمان با اصل پارتو
اصل پارتو را میتوان برای مدیریت زمان نیز به کار برد. جایی که نشان می دهد 80% نتایج حاصل از 20% تلاش است. با شناسایی مهمترین وظایف و تمرکز بر روی آنها، افراد می توانند بهره وری خود را افزایش داده و به موفقیت بیشتری دست یابند.
یکی از مزایای اصلی اصل پارتو این است که رویکرد استراتژیک تری را برای تصمیم گیری تشویق میکند. با شناسایی تأثیرگذارترین حوزه ها و تمرکز منابع روی آن ها، کسب و کارها می توانند کارایی، اثربخشی و عملکرد کلی خود را بهبود بخشند.
 
با استفاده از اصل پارتو میتوانید زندگی شادتری داشته باشید:
مردم کیفیت زندگی خود را با میزان شاد بودنشان می‌سنجند اما تعداد اندکی حاضر هستند روش خود را برای شادتر بودن تغییر دهند.در واقع، کارهایی که اکثر مردم انجام میدهند، منجر به ناراحتی‌شان می‌شود و روتینهای تکراری و بیهوه هستند. این مشکل چگونه برطرف می‌شود؟راه حل ساده است:عوامل شادی بخش و ناراحت‌کننده را شناسایی کنید و از خود بپرسید کدام ۲۰ درصد از کارهای زندگیتان، عامل ۸۰ درصد خوشحالی و کدام ۲۰ درصد از کارهای زندگیتان عامل ۸۰ درصد ناراحتی است؟ پس از شناسایی آن‌ها، وقت کمتری را صرف انجام کارهای سوال دوم بکنید.
 
اصل پارتو در موارد بسیاری کاربرد دارد با این حال، توجه به این نکته مهم است که اصل پارتو یک قانون کلی است البته همیشه در هر موقعیتی صادق نیست.
تعیین اینکه این اصل تا چه حد در شرایط خاص آنها قابل اجرا است و چگونه به بهترین نحو از آن به نفع خود استفاده کنند بسیار مهم است.
در نتیجه، اصل پارتو یک مفهوم قدرتمند است که می تواند به کسب و کارها و افراد کمک کند تا تلاش ها و منابع خود را برای حداکثر تاثیر اولویت بندی کنند. با درک و به کارگیری این اصل، سازمان ها می توانند فرآیندهای تصمیم گیری خود را بهبود بخشند و در تلاش خود به موفقیت بیشتری دست یابند.
 

دیدگاه‌های شما:

  1. دیدگاهی وجود ندارد.
    اولین نفری باشید که دیدگاه خود را بیان می کند.

Captcha